Voor je paard is een trailerrit niet altijd even prettig. Hij staat in een wiebelend hok, weet niet welke richting hij op gaat en kan zich dus niet voorbereiden op bochten. Hij moet het remmen en optrekken opvangen en continu spieren aanspannen en weer ontspannen om bewegingen van de trailer op te vangen. Dat is best een klus.
Wij kunnen er best wat aan doen om het reizen voor het paard zo comportabel mogelijk te maken.
Tips:
- Zorg voor een veilige auto-trailercombinatie. Een auto die de trailer net aan kan trekken, heeft niks "over" en dat is niet zo veilig en ook niet handig als je een helling op moet of als je wind tegen hebt. Je moet met het verkeer mee kunnen komen!
- Niet iedere trailer ligt even rustig achter de auto, probeer er een paar uit voor je er 1 koopt, want er is echt verschil!
- Zorg voor een trailer die past bij de grootte van je paard. Een trailer is niet snel te groot.... Als je paard met zijn oren tegen het dak staat is de trailer veel te klein. Dit kan zorgen voor moeilijk te laden paarden.
- Een donker gekleurde trailer is heel chique om te zien. Het schijnt echter dat de binnentemperatuur wel 8 graden hoger kan worden dan bij een witte trailer.
- Een klep met opstaande houten latjes is voor de meeste paarden niet zo fijn met in- en uitladen. Een stevige, stroeve rubberen bekleding op de klep is fijner.
- De ruimte tussen de voor- en achterstang moet ruim genoeg zijn voor je paard. Hij mag niet shocking klem staan, want dan kan hij zich niet bewegen en dat is wel noodzakelijk voor zijn balans. Teveel ruimte is ook niet goed, laten we zeggen dat hij 1 stap naar voren of naar achteren zou moeten kunnen maken.
- De hoogte van de stangen is ook belangrijk. Te hoog is gevaarlijk, dan kan je paard onder de stang door schieten en dat levert hele nare blessures op. Te laag is ook link, menig paard is over de voorstang geklommen en dat wil je ook niet meemaken. Of gaat achterop de stang zitten waardoor de boel afbreekt en er paniek ontstaat. Wil je ook niet. De voorstang moet op borsthoogte zitten en de achterstang iets boven de aanzet van het achterbeen. Ideaal is een systeem waarbij je de stangen kan aanpassen aan het formaat van het reizende paard.
- Mocht een paard toch over de voorstang zijn gesprongen, dan is het wel zo fijn als je aan de buitenkant van de trailer de stang los kan draaien. Dat kan bij veel trailers. Daar zit een oog waar je bijvoorbeeld een schroevendraaier door kan steken om de stang los te draaien. Test regelmatig of dit goed werkt en de boel niet vastgeroest zit. Beetje WD40 doet wonderen!
- Sommige paarden willen graag een beetje schuin staan. Dat gaat makkelijker in een 1,5 paards trailer dan in een 2 paards trailer. Sommige paarden vinden de steun die ze in een 2 paardstrailer door het tussenschot krijgen, juist prettig. Is je paard moeilijk te laden of is hij erg bezweet tijdens de reis? Kijk dan eens of een ander type trailer kan helpen.
- Beenbescherming om? Als je graag iets ter bescherming om de benen wil doen zou ik kiezen voor springschoenen en goed ventilerende peesbeschermers. De z.g. transportbeschermers vinden veel paarden heel vervelend. Bovendien worden de pezen erg heet en dat kan schade aan de pezen geven. Dan schiet je met je beschermers dus je doel voorbij. Wat mij betreft liefst alleen springschoenen. Mocht hij een keer onhandig verstappen dan is zijn kroonrand goed beschermd.
- Gebruik nooit kettingen om je paard vast te zetten in de trailer. Ook niet als ze voorzien zijn van paniekhaken. Een lijn of touw met paniekhaak is het meest veilig. Zorg altijd voor een scherp mes onderweg, zodat je lijnen en touwen altijd door kunt snijden.
- Zet je paard in de trailer liefst aan 2 kanten vast, maar niet te strak. Hij heeft de bewegingen van zijn hals nodig voor zijn balans en sommige paarden willen graag een beetje achterom kunnen kijken. Zorg dat de lijnen strak genoeg zijn om hem te beletten zich om te draaien!
- Bodembedekking? Daar zijn de meningen over verdeeld. Een stroeve rubberen vloer geeft de meeste grip, is niet glad en makkelijk schoon te houden. Nadeel is dat niet ieder paard durft te plassen op rubber en als je paard hoge nood heeft geeft dat stress. Sommige mensen leggen alleen wat zaagsel op de plek waar het paard zal plassen. Bij een ruin dus onder de buik en bij een merrie voor de achterstang. Stro zou ik niet gebruiken, dat is erg glad.
- Een hooinet is fijn zodat je paard onderweg wat te knabbelen heeft als afleiding en als maagvulling. Zorg dat je hem zo ophangt dat het geen boksbal wordt die alle kanten op slingert. Haal het touwtje dus ook door de onderste ring van het net voordat je hem vastknoopt.
- De lamp in de trailer brandt tijdens de reis, meestal zit de lamp aan de voorkant van de trailer voor het hoofd van het paard. Die kijkt dus continu in een lamp. Niet zo fijn. Ideaal is een lamp boven de achterstang. Dan is de klep ook beter verlicht bij laden in het donker.
- Draai de bevestigingshendels van de klep goed weg onder de klep tijdens het laden en uitladen. Ze zijn namelijk van gietijzer, dat is vreselijk scherp als je paard er op stapt en ze afbreken.
- Check regelmatig of je trailer nog veilig is. Controleer de bodem, echt. Een bodem kan binnen een jaar rotte plekken vertonen, daar sta je versteld van. Hou dit in de gaten en controleer ook de wanden op zachte plekken. Beetje rottig als je paard een keer uitslaat en met zijn voet door de zijwand schiet... Uiteraard zorg je dat je banden en remmen okee zijn, vergeet ook de verlichting niet.
Het reizen:
- Als je 1 paard in een 2 paards trailer vervoert, plaats hem dan aan de linkerkant. Mocht je met je rechterwiel in de berm komen, dan slaat de trailer niet zomaar om.
- Je paard kan dus niet anticiperen op richting, snelheid, remmen etc. Hij kan zich ook niet vasthouden en moet zichzelf in evenwicht zien te houden op vier benen. Dat is niet bepaald makkelijk kan ik je verzekeren. Ga maar eens ergens op een eigen terrein of zo een stukje in een rijdende trailer staan met je ogen dicht. Dan weet je ook niet waar je heen gaat en reken maar dat je dan onder de indruk bent van hoe een paard dit moet ondergaan.
- Rij dus heeeeeeeeel rustig en dan nog even rustiger. En nog rustiger. Een bocht neem ze zo langzaam en soepel mogelijk. Geef pas gas na de bocht als de trailer weer recht achter de auto zit. Kijk ver vooruit, is een stoplicht in de verte groen? Haal je voet maar van het gas, tegen de tijd dat jij daar aankomt heb je rood en dan hoef je niet te remmen. Remmen is voor een paard heel vervelend. Heel langzaam optrekken en zo min mogelijk remmen dus. Maar wel zorgen dat je mee kunt met het verkeer, anders levert dat irritaties op bij medeweggebruikers en die doen dan soms stomme dingen zoals je snijden.
- Drempels zijn niet zo heel irritant voor paarden, bochten wel, rotondes zijn verschrikkelijk en stoplichten vreselijk.
- Neem de tijd voor je reis, concentreer je en laat je niet afleiden door passagiers.
Wat neem je mee onderweg:
- Een scherp mes.
- Een rol duct tape is gewoon altijd handig om iets snel even vast te maken.
- Extra halster en touw.
- Een grote schroevendraaier.
- Het nummer van je dierenarts heb je natuurlijk standaard in je telefoon.
- Het nummer van Rijkswaterstaat (0800-8002) moet je eigenlijk ook bij de hand hebben, mocht je met pech komen te staan, dan kunnen zijn voor ondersteuning zorgen en bijvoorbeeld rijstroken afzetten.
Hier nog een handige link met afbeelding van een paard in de trailer en de hoogte van de stangen.